search engine optimization

SEO

Din virksomhed kan skabe mere synlighed, drive mere trafik og skabe flere konverteringer, hvis de formår at rangere højt på de mest relevante søgeord deres målgruppe søger efter på Google

SEO er en forkortelse af Search Engine Optimization – også kaldet søgemaskineoptimering på dansk. Helt grundlæggende handler SEO om at optimere tekst og indhold såvel som de tekniske aspekter på et givent website, således websitet rangerer bedre organisk på de forskellige søgemaskiner – såsom Google.

SEO bør derfor være en naturlig del, af en virksomheds marketing mix, eftersom det kan skabe en organisk vækst og bedre forretning på sigt. 

Hvad er SEO og hvorfor er det vigtigt?

Modsat betalt marketing, såsom Google Ads, interesserer SEO sig primært for organisk trafik. Organisk trafik kaldes også ofte “naturlig trafik”, da det beskriver forbrugerens naturlige søgninger inde på søgemaskinen. 

Når forbrugeren søger efter et specifikt ord på Google, vil de mest relevante hjemmesider komme frem lige efter de betalte annoncer. Det er søgemaskinen selv, som vurderer hvornår en hjemmeside er relevant for et specifikt søgeord. Det er derfor vigtigt, at man som virksomhed har en optimeret hjemmeside, som fortæller søgemaskinen hvorfor man er relevant når forbrugeren er aktiv i søgefeltet.

Eftersom, at forbrugeren har lavet en naturlig søgning, fremstår organiske søgeresultater ofte mere troværdige end reklamer og annoncer. Med SEO fokuseres der på optimeringer af hjemmesiden, med henblik på at opnå højere placeringer på søgemaskinen. 

Med Face Media udarbejder vi en SEO-strategi, som øger din chancer for at ligge på side 1 på de søgeord som er mest vigtige for dit produkt. 

  • Synlighed

    SEO giver organiske topplaceringer på Google

  • Strategi

    Bidrager positivt til en overordnet mediestrategi

  • Trafik og konverteringer

    Bidrager til øget trafik og konverteringsmål

  • Resultater

    SEO har generelt et længere tidsperspektiv ift. andre medier

En skræddersyet SEO-strategi til din virksomhed

SEO skal ses som en snebold, der langsomt vokser sig større og større på vej ned af bakken, jo længere tid der aktivt arbejdes med relevante optimeringsmuligheder, desto større effekt opnås der.

Hos Face Media siger vi, at SEO ikke er en sprint, men et marathon. For at opnå de bedste placeringer og bedste resultater er det vigtigt hele tiden at være opdateret omkring nye algoritmeopdateringer, opbygge autoritet og relevans over for Google. Derfor vil de første resultater oftest først vise sig efter minimum 3-6 måneder efter påbegyndelse af SEO-arbejdet, og resultaterne vil kontinuerligt blive forbedret i takt med arbejdet på websitet.

Det første vi gør, inden et nyt samarbejde påbegyndes, er at udarbejde et indledende audit, hvor vi laver en diagnosticering af det pågældende website uden beregning. Her kortlægger vi eventuelle fejl og mangler og vurderer, hvor mange timer der skal bruges på at få et optimeret website. Herudover laver vi et estimat på, hvor mange timer, der skal bruges om måneden for at holde websitet optimeret fremadrettet. Optimeres websitet ikke, vil resultaterne ikke holdes ved lige.

Teknisk Audit

Vi kigger på din hjemmesides sundhed, og planlægger hvordan den kan optimeres ud fra et teknisk perspektiv. En sund side giver bedre oplevelse for både Google og forbrugeren.  

On-page audit

Vi analyserer, hvordan hjemmesiden performer on-site, herunder hvordan indholdet kan optimeres mod bedre placeringer på Google. 

Off-page audit

Vi vurderer, hvor stor troværdighed hjemmesiden har i Googles øjne, samt planlægger hvordan jeres online autoritet kan styrkes. 

Forbedrer den samlede marketingindsat

SEO – integreret del af dit marketing mix

Da man ikke kan betale søgemaskinerne til at placere ens hjemmeside højere organisk, og da der kun er 10 organiske placeringer på side 1, kræver det derfor tid og ressourcer at opnå dette.

Jo bedre et website er rangeret, desto mere trafik vil der komme på websitet. Dette øger sandsynligheden for, at en bruger konverterer i form af henvendelse eller køb. Det handler derfor om at skabe det rette indhold og fange brugerens opmærksomhed, så dit website vælges over konkurrenternes, når en bruger søger på forskellige søgeord i en søgemaskine.

Søgemaskineoptimering er en vigtig del i enhver digital strategi og bidrager aktivt til det samlede mediemix. Såfremt den rette tracking er implementeret, vil det være muligt at kombinere retargeting på andre platforme.

Når en bruger tilgår hjemmesiden ud fra en søgning, vil brugeren blive tracket i en pixel og eksempelvis senere blive eksponeret for en Facebookannonce. På denne måde skabes der genkendelighed, hvilket øger chancen for, at brugeren konverterer.

Har vi fanget din interesse?

Interesseret i digital markedsføring? Lær mere på vores blog