Nye krav til Meta Ads: Modtager- og betalerkrav skal nu udfyldes på alle annoncer målrettet mod EU

Nye krav til Meta Ads: Modtager- og betalerkrav skal nu udfyldes på alle annoncer målrettet mod EU

Fra den 21. juni 2023 bliver det obligatorisk at angive hvem der drager fordel af annoncer og hvem der betaler for disse forbindelse med alt annoncering på Facebook og Instagram. 

Hvad betyder det lige og hvorfor er det pludselig blevet et krav?

Ændringerne kommer som følge af nye regulativer som er indført i EU’s Digital Services Act (DSA) og har til formål at sikre større gennemsigtighed ved online annoncering.

Det betyder helt lav praktisk, at man på sine aktive Meta annoncer (senest d. 21 juni 2023) skal give oplysninger om “den fysiske eller juridiske person, på hvis vegne annoncen bliver præsenteret” (modtageren af annoncen) og, hvis dette er en anden, “den fysiske eller juridiske person, der har betalt for annoncen” (betaleren af annoncen).

For langt de fleste virksomheder vil dette betyde, at de oplysningerne skal udfyldes vil være det juridiske firmanavn, hvor både modtager og betaler er den samme person/organisation/virksomhed.

I nogle tilfælde vil det dog også være moderselskabet som skal figurere som betaler, hvis man f.eks. er datterselskab i en større organisation.

Herunder kan i se hvad Meta selv skriver af eksempler:

  • Hvis du er en mindre virksomhed og kører annoncer på egen hånd, kan din “modtager” være navnet på din organisation, og din “betaler” kan være det samme
  • Hvis du er datterselskab af et moderselskab, kan din “modtager” være dit datterselskab eller brand, og “betaleren” kunne være moderselskabet
  • Hvis du er en enkeltperson, der promoverer et bestemt produkt, en tjeneste, en kandidat osv., kan din “modtager” være navnet på produktet, tjenesten, kandidaten osv., og “betaleren” kunne være dit navn

Det er vigtigt at bemærke, at disse oplysninger ikke vil påvirke, hvordan annoncer leveres, omkostningerne hertil eller budgivningen. 

Oplysningerne bliver heller ikke vist i annoncerne eller i dine feeds. De bliver på sigt kun vist i Metas annoncebibliotek i op til 1 år.

Du kan læse den fulde udmelding fra Meta på nedenstående link:

https://www.facebook.com/business/help/605021638170961

Har du spørgsmål eller er i tvivl om hvad du skal gøre herfra, så står vi altid til rådighed og er klar til at hjælpe dig godt videre.

Del indlæg