Programmatic
Med programmatic er det blevet nemmere end nogensinde før at automatisere køb af digitale annoncer. Ikke nok med, at det ikke længere kræver direkte kontakt med udgiveren, så er det nu også muligt at ramme specifikke segmenter i en virksomheds målgruppe.
Under selve kampagneeksekveringen vil vi evaluere og optimere ud fra den kampagnedata, der genereres. På denne måde sikrer vi den bedste performance. Vi optimerer ud fra en række parametre som målgrupper, formater, websites, budstrategier og viewability, og budgetterne allokeres til de bedst performende strategier. Med andre ord, er vi i Face Media eksperter i programmatic annoncering.
Hvorfor bør din virksomhed lave programmatic annoncering?
Med programmatic kan dine kampagner måles effektivt, og man har derfor mulighed for at tilpasse dem ud fra de løbende erfaringer som gøres. Det korte svar er selvfølgelig, at din virksomhed bør lave programmatic annoncering, fordi du opnår mere online synlighed over for flere segmenter i din målgruppe, hvilket på sigt vil føre til flere konverteringer.
Der er mange gode grunde til, at du som virksomhed bør benytte dig af programmatic annoncering i din markedsføring. Først og fremmest er det muligt at segmentere din målgruppe, så du rammer mere præcist og får en højere konverteringsrate. Samtidig tilbyder programmatic et hav af formater og kreative kampagnemuligheder, hvilket giver plads til præcis de annoncetyper der passer bedst til dit formål.
-
Optimering
Anvend kampagnedata til optimering af din kampagne for at sikre performance
-
Segmentering
Opret flere målgrupper og eksponer dem for forskellige budskaber
-
Formater
Programmatic tilbyder et utal af spændende formater og kreative muligheder
-
Tracking
Kampagnen kan trackes, så du kan følge målgruppens adfærd
Hvad er Programmatic annoncering?
Programmatic er køb og salg af online annoncering. Denne type markedsføring gør transaktionerne mellem dem, der tilbyder annonceplads, og dem, der ønsker at købe annonceplads, langt mere strømlinet og effektiv.
Med programmatic har du mulighed for at samle dine digitale annonceaktiviteter i én platform. Dette gør, at vi kan optimere performance på tværs fremfor at købe eksponering direkte hos det enkelte medie. Det betyder, at du har mulighed for at købe annonceplads fra alle, der tilbyder dette via en Supply Side Platform (SSP). Det kan være display- eller videoannoncer hos de største udbydere, fx tv2.dk, ekstrabladet.dk, berlingske.dk, men også mindre nichesites. Det kan også være digital audio som podcasts eller Spotify.
Det hele sker via en real-time auktion, hvor annoncerne bliver købt, når en bruger besøger et specifikt website, ser en video eller lytter til musik. Hele auktionen foregår i løbet 100 millisekunder.
Hvordan fungerer programmatic segmentering?
Platformen, der indkøbes på, kan identificere brugere ud fra en lang række parametre som bl.a. demografi, interesser og adfærd.
Fordelen ved programmatisk indkøb er, at din annonce følger målgruppen, fremfor et specifikt medie. Derfor bruges forskellige målretningsstrategier til at segmentere på målgrupper, så dine annoncer kun vises til en relevant målgruppe. Mulighederne og kombinationerne er utallige, og derfor anbefaler vi at køre forskellige strategier, der løbende bliver testet og optimeret.
Herefter identificeres en bruger der opfylder de opstillede krav, i real tid, og platformen vil automatisk byde på den specifikke bruger i auktionen. Vindes auktionen, vil annoncen blive vist til brugeren.
Data og optimering
Programmatic handler i den grad om at tage beslutninger og optimere med afsæt i data. Informationer om din målgrupper, gør det nemmere at ramme dem når de er aktive. På sigt fører dette til en mere effektiv annoncering, hvor både du og din målgruppe får mere ud af virksomhedens digitale tilstedeværelse
Nogle annoncører ved, hvem deres målgruppe er, andre har en idé om, hvem målgruppen er, og nogen kan være på bar bund. Uanset hvilket situation du står i, vil vi kunne identificere de brugere, der besøger dit website, så vi bliver klogere på, hvem vi skal målrette annoncerne til. Dette gøres via et simpelt script, der implementeres på websitet, eller vha. eksisterende CRM-data.
Når dataen er analyseret, vil der blive leveret en rapport, der blandt andet giver indsigt i boligtype, livscyklus, husstandsindkomst, uddannelse og meget mere. Den genererede data vil vi kunne aktivere og anvende i fremtidige indkøb.
Annonceformater og effekt
Alt efter din målsætning vil vi komme med vores forslag til de mest optimale formater for din kampagne. Vi tager altid afsæt i jeres målsætning, og bruges vores data indsigter og erfaring fra programmatic annoncering til at få succes med jeres KPI’er.
Der er mulighed for at køre en lang række formater. Det er udelukkende målsætningen med kampagnen, der afgør, hvilke formater der er bedst egnede.
Det kan være high impact eller rich media formater, der giver brugerne mulighed for at interagere med bannerne, som skaber et langt time spend med brugerne. Det kan også være et DCO (Dynamic Creative Optimization) set-up, der vil være det mest effektive. Det er udelukkende KPI’erne for jeres kampagne, der afgør dette.
Programmatic i en mediestrategi
Programmatic er et medie, der sagtens kan stå alene. Så er dit budget begrænset, er det et rigtig godt sted at starte. Men som alle andre medier kommer det i højere grad til sin ret i samspil med andre medier.
Programmatic kan optimere og støtte op om tv, outdoor og radio eller være med til at levere leads til Google Ads. Ud fra dine målsætninger og dit budget rådgiver vi omkring, hvilken rolle programmatic skal spille i den samlede mediestrategi.
Udover displaybannere ser vi også, at meget videoannoncering bliver handlet programmatisk. Dette gælder både video på websites, men også streaming og audio. Også outdoormedier bliver skubbet i denne retning og går fra betegnelsen OOH (Out-of-home) til DOOH (Digital-out-of-home), der giver mange af de samme fordele for segmentering, som vi ser i det programmatiske indkøb.
Har vi fanget din interesse?
Interesseret i digital markedsføring? Lær mere på vores blog
Nye krav til Meta Ads: Modtager- og betalerkrav skal nu udfyldes på alle annoncer målrettet mod EU
Fra den 21. juni 2023 bliver det obligatorisk at angive hvem der drager fordel af annoncer og hvem der betaler for disse forbindelse med alt
Godt nyt fra Meta: Aggregerede Hændelsesmålinger forsvinder
Meta har været ude med en spændende (og lidt uventet) nyhed! Nemlig at deres Aggregerede Hændelsesmålinger eller Aggregated Event Mesurements (AEM) udgår. Dvs. begrænsningen til kun
BWT og Face Media øger digital synlighed med cookie-fri datadrevet målretning i kampagne
Med udgangspunkt i nøjagtigt cookie-fri data frem for formodninger, skabte vi i samarbejde med vandteknologi-firmaet, BWT, en succesfuld kampagne med stærke resultater. Resultater Kampagne overblik
Hvorfor skal du kortlægge en kunderejse?
Vil du gerne have succes med din marketingindsats nu og i de næste mange år? Så skal du arbejde med dine kunders digitale kunderejse og